fredag 11 november 2011

Fritt Vilt (2006)



Fem vänner åker upp bland fjällen och åker snowboard. En av dem bryter benet och de tvingas söka skydd för natten i ett övergivet fjällhotell. Dagen efter märker de att de inte är ensamma.

Ett nedlagt fjällhotell med en inneboende psykopat är det perfekta stället för lite mord.
Jag har sett filmen tre gånger vid det här laget (och fler gånger lär det bli) och jag hoppar fortfarande till när det händer saker. Jag blir fortfarande lite sur och ledsen när min favorit dör. Jag känner mig som ett litet barn som hittat en favoritfilm och ser den om och om igen tills föräldrarna bara vill kräkas.
Det är en slasher, men den är inte speciellt kladdig och äcklig. Det är inte massa gore och stympningar och utstuderade sätt att ha ihjäl folk på och det känns faktiskt uppfriskande.

Filmens originaltitel på norska är Fritt Vilt. Den engelska titeln är Cold Prey och det gav den dess svenska titel – Kallt byte. Bara så ni vet vad ni ska söka på om ni vill få tag i den. Tydligen förstår vi svenskar inte norska så bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar