söndag 19 februari 2012

Remakes del 4

Suspiria


David Gordon Green (som bland annat regisserat Your Highness) har haft planer på att göra en remake på Dario Argento's underbara film Suspiria.
Okej att filmen har logikluckor och är rätt dum men det vägs upp av 70-talets färger, mönster, mentalitet och underbara ljud. Atmosfären är helt magisk. Det är mer en upplevelse än en film. Originalet har dessutom filmhistoriens mesta och bästa mangina.

Alida Valli och Miguel Bosé som Miss Tanner och Mark.

Tapeterna är episka och fick mig att inse att jag kanske valt fel när jag tog en ljusbeige med blommor till hallen istället för in-your-face sammetsblå:
 

David säger i alla fall att han ska vara trogen originalet men göra lite ändringar så det inte blir en kopia rakt av, men en del dialoger och scener kommer att vara likadana. Jag hoppas ju att Mark får behålla sina stiliga byxor.

Jag har lite svårt att föreställa mig hur en remake skulle kunna bli lika bra då det idag inte skulle kännas trovärdigt med originalets helt galna inredning och knasiga frisyrer, som är en viktig del av filmupplevelsen då hela paketet blir så vackert att se på. Att han tydligen ska ha den episka originalmusiken i ny tappning kan ju göra att det hela blir lite bättre, men fortfarande.. mja. Tveksam. Tur då att det fortfarande verkar tveksamt om filmen kommer att bli av över huvud taget.

2 kommentarer:

  1. Det svåra med Suspiria är ju precis det där att det mesta är uselt med den förutom stämningen och musiken som är helt oslagbar. Frågan är ju hur en remake skulle kunna undvika det dåliga och på något sätt fånga den där magin som gör det så bra. Känns väl rätt hopplöst.

    SvaraRadera
  2. Ja, Argentos stora fördel var ju hans känsla för stämning trots allt. Kan vara svårt att skapa lika bra miljöer utan att kopiera rakt av.

    Sen blir det ju knepigt, det är ju en trilogi. Blir det remakes på Inferno och Mother of Tears då också liksom?

    SvaraRadera