fredag 20 april 2012

Tim Curry 66 år igår


 Idag när jag städade lyssnade jag på soundtracket till The Rocky Horror Picture Show och kom att tänka på att Tim Curry fyllde 66 igår. Han förtjänar att nämnas här då han gjort några av de bästa rollerna inom skräck, fantasy och musikal. 1975 medverkade han i the Rocky Horror Picture Show som den kärlekskranka, galna och underbara transvestiten Frank-N-Furter.


1985 medverkade han i  Legend där han spelade just mörkrets härskare. Han är helt täckt av smink och har jättelika horn men hans karaktäristiska minspel (framförallt med munnen) går inte att ta miste på.



1990 fick han åter igen sätta sig i sminkstolen och täcka hela ansiktet. Stephen Kings bok "It" skulle omvandlas till en miniserie och rollen som Pennywise the Clown gick till Tim. Han skrämde skiten ur mig mer än en gång. Filmatiseringen av boken har ju sina brister men Tim Curry gör rollen så bra att jag fortfarande gärna ser om filmen.



Under 2012 ska filmen Gingerclown släppas där Tim lånar ut sin röst till just clownen. Jag hade gärna sett honom i en roll där han själv syns för hans minspel kombinerat med hans röst är en oslagbar kombination. Sen tycker jag ju att om han ska spela clown igen borde det vara i remaken av It som det ryktats lite löst om.

Men i alla fall;


Grattis i efterskott Tim!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar