tisdag 3 september 2013

Silent Hill - Shattered Memories

Silent Hill, Shattered Memories

I spelet får vi följa Harry Mason som letar efter sin dotter Cheryl. Han sladdar i diket när han kör genom Silent Hill och nu är hon borta. Han har minnesförlust och det snöar. Staden är skrämmande tom och Harry har svårt att förstå vad det är som händer. Mitt i allt ihop ändras verkligheten och förvrids till något kallt och blått, misstänkt likt is. Fullt med nakenkramare.

Redan när första Silent Hill kom för en triljon år sedan tyckte jag att det var helt fantastiskt. Det är något extra skrämmande med att styra en klumpig pixelgubbe genom otaliga faror i form av förvridna, hemska varelser. Släng sedan dit en hög med pussel och ofrivilliga besök i en annan värld, full av rost och blod så har vi det perfekta spelet. Det tycker jag i alla fall.
Det tyckte inte Climax Studios. De tyckte att Silent Hill var ett trasigt koncept och ville göra något bättre. Så de började forska. De dök ned i skräckfilmernas härliga värld och studerade jaktscener och såg säkert minst 50 slasherfilmer. De tog inspiration från spel som Alone in the Dark och Resident Evil. Påstås det. Personligen tycker jag det är en förolämpning mot både skräckfilmer och Resident Evil.

Jag tror att det gick till såhär:

Anställda på Climax Studios satt och forskade och såg film och spelade gamla spel tills de blev helt less. De ordnade en snabbt påkommen firmafest och tog sig en ordentlig bläcka. Praktikanten Svein som kom senare på kvällen hann inte med att suga i sig bålen och var således relativt nykter. Han såg det som sin uppgift att slutföra det de andra påbörjat. Med det sagt så raderade han allt och lade in det han var mest rädd för; snö. Snö och is och snöstormar. Han insåg att alla kanske inte är sörlänningar som är rädda för lite väder, så han lade till ett extra element av skräck; nakenkramning. När de andra vaknade insåg de i sin fylledimma att Svein hade rätt. Vinter och nakna människor som kramar en till döds är fruktansvärt skrämmande. Tyvärr hade de aldrig hört att när det blir kallt så tar man av sig kläderna och kramas för att överleva. De trodde att de skapat det ultimata skräckspelet när de i själva verket bara skapat en extremt självfixerad idiot i varma kläder som vägrar att dela med sig av sin kroppsvärme till invånarna i Silent Hill som fryser arslena av sig.

Bort, onda nakenkramare! Varför ska jag dela med mig av min kroppsvärme?


Silent Hill – Shattered Memories. Please shatter my memory so I can forget I ever played it.


2 kommentarer:

  1. Kan nog påpeka att detta spel var ett av de sämsta skräckspelen jag spelat...
    Spelet tappade allt som är Silent Hill och borde inte finnas...

    SvaraRadera